Weet u het verschil tussen de bovenstaande kreten? Ze zijn bedacht door marketingmensen. Marketingmensen houden er van om zo veel mogelijk termen te bedenken die precies de functie van producten omschrijven. Neem nou een klassieker: de pen. De pen kan een relatiegeschenk, premium of give-away zijn. Maar wanneer gebruiken we dan welke term? In deze korte blog proberen we het graag uit. Lees dus snel verder als u het verschil wilt weten! LET OP: er is een kans dat u inspiratie opdoet om reclame te maken voor uw merk.

1. Relatiegeschenken
Relatiegeschenken geeft u aan bestaande relaties. Behalve voor uw klanten kan een relatiegeschenk ook zijn voor partner organisaties zoals leveranciers, of uw eigen werknemers. Relatiegeschenken zijn vaak iets duurdere, gepersonaliseerde cadeautjes om de relatie tussen twee partijen te versterken. Met een relatiegeschenk toont u uw waardering voor die relatie, wat kan leiden tot een hechtere band tussen twee partijen. Het is belangrijk goed na te denken welk relatiegeschenk u aan wie geeft. Hoe persoonlijker en toepasselijker het cadeau is, hoe positiever het door de ontvanger ervaren zal worden. Zo kunt u met een voordelig, maar goed bedacht relatiegeschenk soms beter scoren dan met een duur ondoordacht geschenk.
Bij het doen van een gift gaat het niet zozeer om de inhoud van de gift zelf, maar om de ‘geest’ erachter, de symbolische betekenis, de achterliggende bedoelingen en gevoelens van de gever -Marcel Maus


2. Giveaways
Giveaways, ook wel handouts of weggevertjes zijn goedkope bedrukte artikelen die weggeven worden om de naamsbekendheid te vergroten. Giveaways worden vaak ingezet beurzen, congressen of andere evenementen. Behalve dat u uw merknaam verspreid kunt u het ook gebruiken om het ijs even te breken voor een goed gesprek op de beurs, of juist om na een goed gesprek nog een aandenken mee te geven. Een bruikbare giveaway zoals een bedrukte pen, blijft gemiddeld drie jaar in gebruik. Dat is dus drie jaar lang brand exposure voor de prijs van één pen!

3. Premiums
Premiums zijn artikelen die u als extraatje verbind aan de aanschaf van uw hoofdproduct met als doel het beïnvloeden van het consumentengedrag. Goede voorbeelden hiervan zijn een gegraveerd luxe bierglas bij een sixpack (speciaal)bier of flippo’s in een zak chips. Maar ook duurdere producten, bijvoorbeeld een koptelefoon bij aanschaf van een smartphone. Door middel van een goed bedachte premium kunt u een consument net over de streep trekken voor uw product te kiezen! Let goed op, want een té dure premium kan voor de klant overkomen als een sigaar uit eigen doos. Kies daarom, net als bij een relatiegeschenk, niet voor een zo duur mogelijk artikel, maar voor een artikel dat waarde biedt voor uw doelgroep! Premiums en incentives worden nog vaak met elkaar verward, maar er is een verschil.

4. Incentives
Een incentive lijkt in de basis erg op een premium, behalve dat een incentive als doel heeft de consument te prikkelen om méér te kopen. De betekenis van het Engelse woord “incentive” kan in het Nederlands vertaald worden als een “prikkel” of “stimulerende factor”. Incentives zijn altijd gekoppeld aan een (klant)actie, zoals bijvoorbeeld het bestellen van een x aantal producten. “Koop nu drie sixpacks en ontvang een gratis bierglas” is een voorbeeld waarbij de consument aangespoord wordt meerdere verpakkingen te kopen. Het bierglas is nu dus een incentive in plaats van een premium. Ook het weggeven van een kleinigheidje wanneer een websitebezoeker zich inschrijft voor uw nieuwsbrief valt onder incentives. Zo kunt u bij ons een gepersonaliseerd presentje verwachten bij het achterlaten van een goed onderbouwde review!

Of u nou voor meer naamsbekendheid of een hechtere relatie met uw bestaande klanten gaat , voor iedere situatie is er een passende gift. Heeft u zelf al een goed idee of bent u op zoek naar iemand die met u meedenkt? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Relatiegeschenken, giveaways & premiums? Help!
Getagd op: