De kernupdate van Google december 2020 is nu volledig uitgerold.
Google heeft bevestigd dat de brede kernupdate van december 2020 die op 3 december 2020 werd uitgerold, nu volledig is uitgerold.
Het was een grote update wat invloed heeft op de zoekmachine marketing. Deze update was volgens veel van de toolproviders en de SEO-gemeenschap een hele grote zoekmachinemarketing update. Velen die een negatieve of positieve impact hadden, zagen een stijging of daling van 10% tot meer dan 100% van hun eerdere niveaus van organisch zoekverkeer.
Eerdere updates. De meest recente vorige kernupdate was de kernupdate van mei 2020, die update was groot en breed en duurde een paar weken om volledig uit te rollen. Voordat dat de kernupdate van januari 2020 was, hadden we hier wat analyse van die update. De voorgaande was de kernupdate van september 2019. Die update voelde voor veel SEO’s en webmasters zwakker, omdat velen zeiden dat het niet zo’n grote impact had als eerdere kernupdates. Google bracht in november ook een update uit, maar die was specifiek voor lokale ranglijsten. Je kunt hier meer lezen over eerdere Google-updates.
Er was bezorgdheid over de timing van deze update, dat deze een paar weken voorafgaand aan de feestdagen werd uitgebracht. Google zei dat het werd gedaan na het Thanksgiving-seizoen, na Black Friday en Cyber Monday, maar vóór de feestdagen. Maar voor sommigen, vooral degenen die vlak voor de feestdagen veel verkopen, kan deze update verwoestend zijn voor hun bedrijf en de zoekmachine marketing. De uitrol is net afgelopen dagen verwijderd van Kerstmis en tijdens andere feestdagen.
Wat te doen als je geraakt wordt. Google heeft advies gegeven over wat je moet overwegen als je in het verleden negatief wordt beïnvloed door een kernupdate. Er hoeven geen specifieke acties te worden ondernomen om te herstellen, en in feite betekent een negatieve invloed op de ranglijst niet dat er iets mis is met jouw pagina’s. Google heeft echter een lijst met vragen aangeboden die je kunt overwegen als jouw site wordt geraakt door een kernupdate. Google heeft wel gezegd dat je een beetje herstel kunt zien tussen de kernupdates, maar de grootste verandering die je zou zien, zou zijn na een nieuwe kernupdate. Nu de update klaar is met uitrollen, moet je weten of jouw site al dan niet is beïnvloed en beslissen wat je moet doen.
Waarom het ons kan schelen. Het is vaak moeilijk om te isoleren wat je moet doen om een algoritmische treffer die jouw site heeft gezien ongedaan te maken. Als het gaat om de kernupdates van Google, is het nog moeilijker om dit te doen. Wat deze gegevens en eerdere ervaringen en adviezen ons hebben laten zien, is dat deze kernupdates breed en breed zijn en veel algemene kwaliteitsproblemen dekken. Nu deze update volledig is uitgerold, is het tijd om in uw analyses en gegevens te duiken en te beslissen welke volgende stappen je moet nemen voor de websites die je beheert.